Συχνές ερωτήσεις για τα λιπαντικά
- Το λιπαντικό στους κινητήρες “χαλάει”;
Απ: Το λιπαντικό στους κινητήρες δεν χαλάει! Το λιπαντικό μόνο βρωμίζει και αναμιγνύεται με νερό, οξέα και υποπροϊόντα καύσης (ρινίσματα κλπ) τα οποία οξειδώνουν και χαλάνε το λιπαντικό.
Η ανωτέρω δήλωση προέρχεται από τις ακόλουθες πηγές:
Mobil Oil Technical Bulletin #863
U.S Standard Bulletin #86
Theory and Practice of Lubrication for Engineers 2nd edition Page 590-591
Lubrication Engineering Vol17
Standard Oil of New York
Tribology International 1991, Page 329
US Air Force
- Κάθε πότε πρέπει να αλλάζω τα λάδια στον κινητήρα μου;
Απ: Πολύ πιστεύουν ότι το λάδι πρέπει να αλλάζεται περιοδικά χωρίς να λαμβάνουν υπόψη την κατάσταση την οποία βρίσκεται το λάδι. Ο βασικός δείκτης που πρέπει λαμβάνεται υπόψη πριν από κάθε αλλαγή λαδιού είναι το TAN (Total Acid Number). Αν το ΤΑΝ είναι μεγαλύτερο από 2 τότε έχει οξειδωθεί αρκετά και χρήζει αλλαγής. Αν το ΤΑΝ είναι κάτω από 1 τότε το λάδι είναι σε άριστη κατάσταση εκτός και αν υπάρχουν σημαντικά υψηλά επίπεδα νερού. Επίσης αν το λάδι έχουν πολύ υψηλά επίπεδα σωματιδίων και νερού και το ΤΑΝ είναι χαμηλό τότε χρειάζεται σωστή φίλτρανση και όχι αλλαγή!
- Ποιος είναι ο βασικός λόγος που διαβρώνεται το λάδι;
Απ: Η θερμοκρασία σε συνδυασμό με την μόλυνση του λαδιού είναι ο βασικός λόγος που διαβρώνεται το λάδι. Και τα δύο όμως είναι παράγοντες που μπορούν να ελεγχθούν συνεπώς δεν υπάρχει λόγος για αλλαγή του λαδιού.
- Μέχρι ποια θερμοκρασία αντέχει το απλό ορυκτό λάδι
Απ: Σύμφωνα με μελέτες από κατασκευαστές κινητήρων τα απλά ορυκτά λιπαντικά έχουν σχεδιαστεί να παρέχουν μέγιστη προστασία στους 85-90 βαθμούς κελσίου. Τα περισσότερα ορυκτά λάδια ξεκινάνε να διαβρώνονται στους 163 – 176 βαθμούς κελσίου και τότε δύσκολα τα χημικά πρόσθετα θα το προστατεύσουν.
- Γιατί χρειαζόμαστε τα by–pass φίλτρα λαδιού μαζί με τα εργοστασιακά φίλτρα;
Απ: Τα εργοστασιακά φίλτρα τοποθετούνται για προστασία του εξοπλισμού αλλά μπορούν να φιλτράρουν μόνο σωματίδια στα 30 – 40 micron. Αυτό σημαίνει ότι τα μικρότερα σωματίδια παραμένουν στο λάδι και το διαβρώνουν αρκετά γρήγορα. Για την φίλτρανση των μικρότερων σωματιδίων χρειάζονται by-pass φίλτρα.
- Υπάρχει σχέση μεταξύ μόλυνσης του λιπαντικού και τη ζωής του κινητήρα ή του συστήματος;
Απ: Σύμφωνα με το Cummins Technical Center, η φθορά του κινητήρα μπορεί να μειωθεί μέχρι και 91% αν χρησιμοποιηθούν by-pass φίλτρα για το λάδι σε συνδυασμό με το εργοστασιακό φίλτρο.
- Πως δημιουργούνται τα οξέα στους κινητήρες;
Απ: Η αιθάλη δημιουργείται από ατελής καύση του καυσίμου. Τα καύσιμα και ειδικά τα πετρέλαια περιέχουν θείο. Το θείο στην αιθάλη σε συνδυασμό με το νερό και την θερμότητα δημιουργούν θειικό οξύ. Το οξύ αυτό προκαλεί σημαντικές διαβρώσεις στον κινητήρα. Παρόλο που λίγο νερό θα εξατμιστεί από την θερμοκρασία που ανεβάζει το λιπαντικό λόγω της ανομοιόμορφης κατανομής της θερμοκρασίας δεν είναι πλήρως εφικτή η πρόληψη της οξείδωσης. Η μόνη αξιόπιστη μέθοδος για απομάκρυνση του νερού είναι παγίδευση του μέσα σε ειδικά by-pass φίλτρα γιατί τα εργοστασιακά δεν μπορούν να το κάνουν.